søndag 29. mai 2011

Turist i Bergen.

Etter samtlige år som integrert bergenser, besluttet jeg at det var på tide å leke turist.

Det var igrunn ikke min idé, men jeg kan liksågodt ta æren for det, siden det er min blogg, right?

Jeg, Natalia og Szilvia (min nye kjekke venninne fra Ungarn) gikk først til byen (det var litt smålig antydning til blå himmel og sol, så vi bestemte oss for å spasere) på Lepramuseet.

Lepramuseet er et gammelt sykehus som ble brukt før i tiden til pasienter som led av spedalskhet. Jeg visste ikke mye om sykdommen før i dag, så jeg lærte en hel del i løpet av besøket.

Til orientering er spedalskhet en kronisk sykdom forårsaket av bakteriene Mycobacterium leprae og Mycobacterium lepromatosis (oppdaget av den norske fysikeren Gerhard Armauer Hansen). Sykdommen forårsaker enorm sosial tilbakeholdenhet på grunn av dens påvirkning på utseende. Folk så rett og slett ufyselige ut.

Slik kunne spedalskhet se ut
Det var utstilt forskjellig utstyr som ble brukt på den tiden, og modeller av diverse kroppsdeler. Spedalskhet kunne føre til deformering av for eksempel fingre og tær, og det var utstilt en fot som nesten ikke var til å kjenne igjen.

Det er forferdelig å tenke på hvordan det må ha vært på den tiden, når jeg ser på disse bildene og modellene som var utstilt.

Utstyret som ble brukt før i tiden var absolutt ikke av ypperste kvalitet. Jeg vil si det hadde et lite preg av Dexter, hele opplegget.

Et lite utvalg av operasjonsutstyr

En noe luguber amputasjonssag

Noen medisinkrukker

Noe som kan se ut som en fotskinne brukt til amputasjon

Diverse utstyr

Når man ser på kvaliteten på utstyret, samt hvordan pasientene så ut, er det ikke så veldig vanskelig å forstå at en kanskje trenger en liten dram av og til.
Veldig viktig med sterke saker
Det var en kirke som hørte til sykehuset, som hadde et sterkt preg av tristhet over seg. Hele sykehuset hadde egentlig det.





Old fashion toalett

Høreapparat

Etter vi var ferdige her, tok vi turen til Bryggen's museum, som var et arkeologisk museum som stilte ut funn etter gravninger på bryggen opp i gjennom tidene. Alle har vel en eller annen gang vært tvunget med på arkeologisk museum med skolen, så jeg legger ikke ut noen bilder fra dette. It's all been seen before.

Deretter gikk vi videre til gamle bergen som ligger i Sandviken, kikkte oss litt rundt der, før vi spaserte til sentrum igjen. Da vi nesten var fremme i sentrum, begynte det å styrtregne, men siden det var slutten av dagen betydde det ikke så mye.

Vi satt oss ned på en bar og drakk en pils, før jeg og Natalia gikk på kino for å se den nye Pirates of the Caribbean filmen i 3D, som var kanonbra! Anbefales på det sterkeste!

1 kommentar:

  1. stiligt! om du lese bøker Monica? isåfall så kan eg anbefala deg bokå Øya av Victoria Hislop, den handle om en familie så bor i en liten by på Kreta, så blir ramma av lepra. du får virkeli kjenna sykdommen på kroppen!! og du blir tatt me på ein reise fra d begynnte t di finne en kur. folk me diagnosen blei sendt ut t øyå spinalonga for å leva i en egen koloni t di døde. utrolig kjekke bok!! du burde lesan, kan lånan av meg om du vil :))

    SvarSlett