søndag 3. oktober 2010

Jødekaker

I dag har jeg vært flink husmor og vasket og ryddet hele "hybelen" (med en liten optimistisk (eller ironisk?) "tøtsj"). Jeg har også laget jødekaker!:D Noe som førte til at det nå lukter jul (les:hornsalt) over hele korridoren!
Hm.. Minner skremmende mye om den velkjente julevasken og julebaksten... Åneidu! Julen kommer IKKE snikende inn på meg før 1. Desember.. No way!

Oppskrift på jødekaker, fått fra min kjære mamma:

1 kg hvetemel                     evt halv porsjon       500 gr mel
500 gr sukker                                                   250 gr sukker
5 dl kulturmelk                                                 2,5 dl kulturmelk
250 gr margarin                                                125 gr margarin
5 ts Hjortetakksalt                                             2,5 ts hjortetakk



Smelt forsiktig margarinen, ha i kulturmelk, hjortetakksalt, sukker og mel.
 
Kjevle ut og stikk ut runde kaker.
Pensle med egg, strø på sukker og evt kanel
Stek på 180 grader i ca 10 til 15 min, eller til de er begynt å bli gyllen.


Jeg laget halv porsjon (det ble ca 20 kaker), for jeg visste absolutt ikke hvordan dette kom til å bli.
Og for all del: Husk skjevle, hvis du ikke vil at jødekakene dine skal bli sånn som mine. Altfor tykke, og ujevne i kantene.
Good luck!

3 kommentarer:

  1. haha det va jo fine jødekaker det!:D såg gode ut^^

    SvarSlett
  2. Jødekakene så kjempe gode ut! Tror gjerne jeg låner den oppskriften av deg ;)Jeg synes jødekakene dine hadde sjarm, blir ikke det samme med hjemmelaget om de ser ut som de i butikken. Hehe

    SvarSlett
  3. ååååh! di såg kanongoe ud! akkurat sånn di sga ver vettu ;) sende du någen me brevdua t meg ellår? :D husk å pakk di godt inn, d regne her ser du ;)

    SvarSlett